Een gesprekje op de markt…
Goedemorgen, kan ik u helpen?
Ja ik wil graag wat fruit, maar niet die fruitzak.
Dat kan mevrouw, wat wilt u?
2 appels, die groene graag, 3 kiwi’s wat mandarijnen, 2 sinaasappels en doet u vandaag maar bananen, 4 stuks alstublieft.
Hij weegt het fruit.
Dat is dan €7,25 alstublieft.
Pardon, wat zegt u. Dat is meer dan dat die fruitzak kost.
En volgens mij heb ik nu minder dan dat ik in zo’n zak krijg.
Dat wil ik dus niet. Ik betaal u 6 euro en niet meer.
En dan betaal ik echt te veel.
Geduldig kijkt de marktkoopman haar aan. Het is nog vroeg.
Mevrouw de fruitzakken vullen wij met fruit die het meest wordt verkocht. Dat voorkomt wachtrijen. En uiteraard hangen we aan de fruitzak een leuke prijs. Puur om klanten te stimuleren om de fruitzak te kopen als ze verschillend fruit willen in kleine hoeveelheden.
Nou dan geef maar zo’n zak. Maar ik vind het echt gek. Al mopperend loopt ze weg…
De marktkoopman wordt er niet warm of koud van.
Hoe handel jij in een dergelijke situatie? In je eigen bedrijf bedoel ik.
Wie bepaalt de voorwaarden, Jij of de klant?