De wereld verandert in een moordend tempo. En dat trekt een zware wissel op veel ondernemers.
Hoe zorg jij dat je boodschap aankomt bij jouw ideale klant?
Het doet mij denken aan de story van de sleepboot en de vuurtoren. Beiden hebben ongeveer hetzelfde doel;
boten naar een veilige plek brengen. Hun strategie verschilt enorm.
De sleepboot sleept, duwt, trekt en manoeuvreert.
Hij spant zich tot het uiterste in om één schip in nood weer op een veilige plek te krijgen.
7 Dagen per week, 24 uur per dag is de sleepboot paraat. Dit kost enorm veel energie.
En dan nog kan hij slechts 1 boot tegelijk helpen.
De vuurtoren staat stabiel en sterk en zendt zijn lichtstraal uit. Altijd.
Ook bij de zwaarste stormen helpt hij schepen om een veilige plek te vinden.
Dat kost hem niet meer energie. Hij hoeft niet te duwen en te trekken.
Hij doet steeds hetzelfde; schepen licht bieden zodat ze hun eigen weg naar een veilige plek kunnen vinden.
Hoe communiceer jij met de wereld om je heen? Herken jij je het meest in de sleepboot?
Hard aan het werk om jouw aanbod onder de aandacht van je potentiële klanten te brengen.
Duwen en trekken. Om uiteindelijk iemand te kunnen helpen.
Of ben jij meer de vuurtoren. Je blijf trouw aan je boodschap.
Jouw waarde schijn je naar de oceaan met schepen. Je weet dat daar veel schepen op zoek zijn naar jouw licht.
Dat is voldoende. Jij hoeft niet te schreeuwen. Jij wijst mensen de weg naar hun doel. En dat is bekend.
Het klinkt eenvoudig. Helaas dat is het niet. Ik denk dat ook jij die vuurtoren wilt zijn.
Maar ‘willen zijn’ betekent niet dat je het ook bent.
De actie en het doorzettingsvermogen van de sleepboot, je ontkomt er niet aan.
Dat geeft jou ervaring en geloofwaardigheid. En die heb je keihard nodig als je aan je vuurtoren bouwt.
En niet alleen in het begin van je ondernemerschap. Actie en doorzettingsvermogen blijven altijd nodig.
Maar doe het als een vuurtoren, geef je ideale klant de keuze of hij jouw hulp nodig heeft.
Ga niet aan hem trekken en duwen. Zorg dat je licht blijft schijnen.
Toen ik dit verhaal een aantal jaar geleden las, realiseerde ik mij dat ik mij vaak erg flexibel naar (potentiële) klanten opstelde.
Het ‘u vraagt, ik bied het’- model zeg maar.
En eerlijk, dat was ooit een reden om niet langer bij een corporate te werken maar voor mezelf te beginnen.
Piepkleine corporate dus. Ben ik vanaf gestapt.