Je dienst is top, dat blijkt uit je referenties. Bovendien geven klanten aan dat ze je zullen aanbevelen in hun netwerk. Een mooi compliment. Toch, als je eerlijk bent gaat het eigenlijk niet snel genoeg.
Jij wilt minimaal 60 procent van je tijd bezig zijn met het verlenen van je dienst, de expert zijn. Blijft maximaal 40 procent over voor het ondernemen; het zorgen dat je je dienst niet alleen nu, maar ook in de toekomst kunt blijven verlenen. Professionals hebben aan die laatste belangrijke 40 procent vaak een hekel. Gaat de business top, dan wordt het ondernemen beperkt tot de noodzakelijke handelingen die de accountant en de belastingdienst verlangen. Haal je niet je gewenste aantal declarabele uren, dan zul je ongetwijfeld meer energie steken in het verwerven van opdrachtgevers. Maar heeft dit jojo-gedrag zin?
Helaas, te weinig structurele aandacht voor het werken áán je bedrijf heeft vroeg of laat tot gevolg dat je stroom ideale klanten opdroogt. Jammer als je dan een inhaalslag moet gaan doen. En dat is wel de praktijk van alle dag. Wat te doen?
Invloedrijke mensen kunnen uitkomst bieden. Zij zijn de sleutel om van je mond-tot-mondreclame een succes te maken. Dit geldt voor elke ondernemer.Of je nu succesvol bent of hard op weg bent het te worden. Omring je met hen en je zult merken dat dit een weergaloos effect heeft.
Waar haal ik ze vandaan, is wellicht de vraag die in je opkomt. En hoewel ik het niet snel zal zeggen, doe ik het nu wel. Het is de verkeerde vraag!
Vraag je eens af welke mensen belangrijk kunnen zijn voor je bedrijf. Een voorbeeld ter verduidelijking. Mijn compagnon heeft al vele jaren een studiebegeleidingsinstituut. De aanwas van nieuwe studenten en leerlingen ging eigenlijk ongemerkt. Mensen met opgroeiende kinderen had ze, door vriendjes van haar kinderen en de clubjes, dagelijks om haar heen. Ook kwam ze regelmatig op het schoolplein. Kortom ze was gemakkelijk benaderbaar en bleef bovendien ‘top-of-mind’ voor haar doelgroep. Haar eigen kinderen verlieten de school en na een tijdje was de toeloop een stuk minder automatisch. De mond-tot-mondreclame moest op een andere manier vorm krijgen. Dat was eigenlijk geen probleem. Immers de schoolleiding had jarenlang ervaren wat haar instituut voor leerlingen kon betekenen die net dat duwtje nodig hadden om wel het gewenste resultaat te behalen. Het contact met de verschillende scholen werd nieuw leven ingeblazen en het resultaat was direct merkbaar.
Wie praat er met jouw doelgroep èn wordt door hen gezien als een autoriteit. Ik ben er zeker van dat je een lijstje kunt maken met jouw influencers Wat uit bovenstaand voorbeeld al blijkt, het wordt een stuk eenvoudiger als deze mensen al hebben ervaren hoe kundig en betrouwbaar je bent. Het is vaak voldoende om weer eens een kop koffie te gaan drinken, weer top-of-mind te zijn.
En als die invloedrijke mensen nu niet in je netwerk zitten? Dat kan natuurlijk. Immers een klant is niet per definitie een influencer. Sluit echter niet uit dat hij via zijn netwerk toegang heeft tot één of meerdere, voor jou, ‘invloedrijke’ mensen. Een warme introductie geeft je ongetwijfeld meer kans op het drinken van een kopje koffie.
Wie staat bovenaan jouw lijstje?