Mond-tot-mondreclame is voor veel ZP-ers nog steeds iets wat hen toevallig overkomt. Zolang de toestroom van opdrachtgevers voldoende is, zien ze geen reden om iets aan marketing te doen. In het achterhoofd knaagt wel steeds de vraag, wat als er onvoldoende klanten aan de deur kloppen?
Tijdens een netwerk bijeenkomst sprak ik Sandra. Sandra is een ervaren professional. Zij was getriggerd door mijn workshops mond-tot-mondreclame. Komen hier nu mensen op af, vroeg ze mij? Dat gaat toch vanzelf?
Ik vroeg Sandra of zij echt niets doet om nieuwe klanten aan te trekken via mond-tot-mondreclame. Het was even stil en toen was het antwoord: “nou ja ik plaats natuurlijk wel referenties op mijn site en LinkedIn, maar ja dat is logisch, toch? En ik besteed iedere week ongeveer 2 uur aan netwerken. Daar pitch ik dan ook regelmatig mijn bedrijf en ik ben met mensen in gesprek, zoals nu met jou. Maar dat doet toch iedereen.”
Sandra onderneemt acties om potentiële klanten op haar pad te krijgen, er zit alleen geen bewuste strategie achter. Referenties vragen, netwerken het zijn activiteiten die je zichtbaar maken. Daar start voor mij mond-tot-mondreclame, zichtbaar zijn voor je doelgroep.
De strategie draait bij marketing om ‘zichtbaar zijn’ en ‘top-of-mind’ blijven. En het maakt dan echt niet uit of je een grote onderneming hebt of ZP-er bent. Als ZP-er doe je waarschijnlijk je marketing (grotendeels) zelf. Dat kost je dus tijd. Dat is niet erg, hoort nu eenmaal bij ondernemen. Maar is het dan niet plezierig om effectieve marketing te doen en, tegen een minimale investering in tijd en kosten, je ideale klanten te bereiken? Dat kan dus door mond-tot-mondreclame bewust in te zetten.
Marketing is niet iets wat je even oppakt en dan weer laat liggen. Daarom is het juist zo belangrijk dat je kiest voor een strategie die bij jou, je doelgroep en je dienst of product past. Mond-tot-mondreclame kun je op verschillende manieren inzetten. Ook op een manier waar jij warm voor loopt. Terugkomend op mijn gesprekje met Sandra, ze had mij kunnen vragen of ik haar maandelijkse nieuwsbrief wil ontvangen. Dat was heel logisch geweest omdat ik echt interesse in haar bedrijf toonde. Zo had ze er heel eenvoudig voor kunnen zorgen dat ze top-of-mind bij me blijft.
Er zijn verschillende strategieën die van jouw mond-tot-mondreclame een succes maken. Zijn ze aardverschuivend? Nee zeker niet. Sandra gaf bijvoorbeeld al aan dat ze om referenties vraagt. Belangrijk! Maar wat doe je er vervolgens mee, hoe volg je het op? Het succes wordt bepaald door hoejij je gekozen aanpak vormgeeft èn dat je je gekozen strategie consequent uitvoert. Mijn eigen ervaring is dat het consequente uitvoeren nu juist zo lastig kan zijn. ‘Kan zijn’, omdat als de strategie echt bij jou past, je het leuk gaat vinden en overal nieuwe mogelijkheden gaat zien.
Ik heb een E-book geschreven waarin 6 sleutels staan beschreven die jou helpen om met jouw strategie je ideale klant bereikt. Want laten we eerlijk zijn, die ideale klant wil je bereiken toch!