Ik stam nog uit de tijd dat je in de Gouden Gids keek als je op zoek was naar een dienstverlener. Je prikte – vaak blind – iemand. En héél soms vroeg je bekenden wie zij zouden aanbevelen.
Websites, social media, internet ….. We zaten nog in het tijdperk van intranet. En dat was al super vooruitstrevend en slechts voor een enkel bedrijf weggelegd. Je kunt je er nu niets meer bij voorstellen.
Nu zijn we grote delen van de dag online. Vinden we vanzelfsprekend. En als iemand je iets vraagt, zoek je het snel even op. En dat doe je dus ook als je iets wilt aanschaffen. En ja, dan kijk je uiteraard naar wat anderen van de dienst of het product vinden.
Hoe speel jij hierop in?
Yep, referenties verzamelen van je klanten. Heel eenvoudig, dat weet iedereen. Maar doe jij het ook echt? In mijn praktijk kom ik steeds weer tegen dat ondernemers het weten, een deel ze inmiddels ook verzameld. Maar dan? Hoe ga je die referenties ook echt voor je laten werken? Mensen moeten ze natuurlijk zien. En dat gebeurt lang niet bij alle bedrijven vanzelf. In grote aantallen dan. Dus:
Tip 2: Vraag om aanbevelingen én doe er iets mee
Je hebt een traject met een klant afgerond:
Klant is blij met het resultaat én
Jij wordt hartstikke blij van dit type klanten – het is je ideale klant zeg maar.
Dán kom je in actie. Ja alleen dan…..
Waarom, dat vertel ik zo nog even. Als een bonus tip.
Vraag aan je klant of hij zijn tevredenheid voor je wil verwoorden. Dat kan natuurlijk achteraf maar ook tijdens je gesprek. Veel tevreden klanten zijn graag bereid om dat voor je te doen.
Blij met het resultaat plaats je de referentie op je website, vraag je of je klant de aanbeveling op LinkedIn wil zetten, gebruik je hem wellicht nog op sales pages….. Allemaal acties die jij doet om aan te tonen dat wat JIJ zegt, je verkoopverhaal, klopt. Waarom niet een stapje verder gaan?
Vraag aan je klant of hij dit aan 3 relaties zou willen vertellen. Let op; wat ik bedoel is dat je klant enthousiast vertelt wat een traject met jou heeft opgeleverd. Het zaadje wordt gepland…Gek om te vragen? Een tevreden klant doet het meestal graag. En nee is ook een antwoord.
O ja, de bonustip: Mensen vertellen enthousiast over hun ervaringen aan ‘soortgenoten’. Grote kans dat dit je meer hetzelfde type klanten oplevert. Jij kunt je tijd ook maar 1 keer uitgeven. Dus wees gewaarschuwd, stel deze vraag alleen aan tevreden ideale klanten…
Welke actie ga jij deze week oppakken?