Lig jij wakker van de enorme groei van het aantal zelfstandige professionals? Vraag jij je regelmatig af hoe jij je kunt blijven onderscheiden in je markt? Krijg je het al benauwd als er weer zo’n blauwe enveloppe in de brievenbus ligt? Je bent niet de enige. Uit onderzoek van de KvK blijkt dat meer dan 25% van de ZZP-ers en ondernemers in het MKB regelmatig ligt te piekeren of ze hun rekeningen aan het eind van de maand wel kunnen betalen.
Een belangrijk deel van ondernemend Nederland ligt niet wakker. Het kan dus ook anders. En dat weet jij ook. Maar hoe? Hoe ga jij die impact maken die jij ECHT wilt? Je weet dat je ‘iets’ zult moeten veranderen. Doorgaan op dezelfde manier gaat geen ander resultaat opleveren.
Denk je nu, ja Van Haarst, lekker praten, jouw 4 kids zijn het huis uit. Klopt en daarom weet ik nu exact waar ik in het verleden de mist inging. Ik gebruikte regelmatig de drukte van mijn gezin als een excuus. Tijd als een excuus om niet die dingen op te pakken die gedaan moesten worden om mijn doel te realiseren.
Maar let op, dit is geen probleem dat zich alleen bij vrouwen voordoet. Echt niet! Ik heb in mijn praktijk ook mannen die graag een serieus bedrijf willen neerzetten maar niet verder komen omdat ze bijvoorbeeld nog (deels) in loondienst zijn. Tijd wordt door M/V als een excuus gebruikt.
Op een gegeven moment werd voor mij heel helder dat niet de beschikbare tijd de bottleneck was, maar hoe ik erin zat. Wat wilde ik NU echt en wat had ik er voor over. Weg met de excuses, en eerlijk zijn tegen mezelf.
Een bedrijf neerzetten betekent impact maken, ergens voor gaan staan. Dat klinkt wellicht wat groots maar dat is het niet. Helder zijn in wat je wilt en daar ook naar leven, dat is waar het om gaat. En ja, dat is niet altijd eenvoudig.
Gebruik een 3 trapsraket:
- Definieer voor jezelf kristalhelder wat jij wilt realiseren. Bedenk waar jij eind 2020 wilt staan en maak hiervoor een duidelijk plan. Welke acties ga jij uitvoeren. Welke hulp heb je nodig en van wie. Hier ligt een valkuil op de loer. Probeer niet in te vullen wat je partner, kids, familie en vrienden ervan zullen vinden. Als je iets echt graag wilt, gaat het lukken.
- Je weet nu precies wat jij wilt én gaat doen. Het best wel spannende moment breekt aan om het naar buiten te brengen. Het te bespreken met mensen die er ‘iets’ van zullen gaan merken, van wie je hulp nodig hebt. Je ‘verkoopt’ je plan als het ware aan het thuisfront. Wellicht is enige bijstelling nodig. Denk alleen in oplossingen en niet in problemen. Dat doe je ook niet in de buitenwereld.
- Is stap 2 afgerond, dan kun je echt aan de slag met je geformuleerde acties. Realiseer je dat je geen impact maakt als je onzichtbaar bent. Start met kleine stapjes, maar doe die consequent. Niets zo goed voor je zelfvertrouwen als dat lukt wat jij hebt gepland. En niet onbelangrijk je thuisfront ziet dat hun bijdrage effect heeft.
Wil jij gezien worden door je ideale klant, start dan met eerlijk te zijn naar jezelf. Jij bent de enige die dit kan. Als je helder hebt wat je ECHT wilt, welke keuzes je hiervoor wilt maken, dan gaat het je lukken.
Denk je na het lezen van dit blog, klinkt leuk maar………. Bel/mail me. Ik kijk en denk graag met je mee. Vanuit een ander perspectief naar een vraagstuk kijken levert vaak inzichten op die jou weer verder helpen.