Jaren geleden wisten klanten de weg naar een dienst of product eenvoudig te vinden. Vandaag de dag is dat minder vanzelfsprekend. Geld wordt minder gemakkelijk uitgegeven zowel aan producten als aan diensten. Potentiële klanten willen meer zekerheid dat uw product of dienst ook echt biedt waarnaar men op zoek is. Men is kritischer geworden.

Succesvolle ondernemers worden nog steeds probleemloos gevonden. Enthousiaste klanten vertellen in hun netwerk hoe goed ze zijn geholpen. De weg wordt gebaand. Dit is krachtig. Doorverwijzen doet niemand zomaar. Uw ambassadeur moet overtuigd zijn dat uw onderneming de oplossing biedt die zijn relatie nodig heeft. Hij loopt anders zelf het risico een waardevolle relatie te verspelen.

Succesvolle ondernemers wachten niet af tot een enthousiaste klant hen aanbeveelt. Zij passen strategieën toe om dit proces te beïnvloeden. Referrals maken expliciet onderdeel uit van hun marketing.

Wilt u ook meer invloed uitoefenen op het proces van doorverwijzen? Onderstaande vragen kunnen u helpen uw strategie aan te scherpen:

Wie vraagt u als ambassadeur van uw onderneming? U wilt ideale klanten aantrekken. Het is dan belangrijk dat uw ambassadeur uw ideale klant in zijn relatienetwerk heeft.

Wat vraagt u aan uw klant? Formuleer uw verzoek zo expliciet mogelijk. Dus bijvoorbeeld een klant die een fervent zeiler is kunt u vragen of hij bij de zeilvereniging leden kent die geholpen zouden zijn met uw produkt of dienst en aanpak. U stuurt de gedachten van uw klant in een bepaalde richting. Mogelijk dat hem direct iemand te binnen schiet.

Wanneer vraagt u om een referral? Het beste moment is als uw klant enthousiast is over het resultaat. Dat kan direct na levering van product of dienst zijn, maar ook later, als het effect duidelijk is. Stel u heeft een schildersbedrijf. U heeft een aanpak ontwikkeld waardoor het buiten schilderwerk waarneembaar beter bestand is tegen weersinvloeden. Het volgende bezoek van de schilder voor een grote onderhoudsbeurt kan met een paar jaar worden uitgesteld. Direct na afronden van de werkzaamheden is uw klant tevreden over het resultaat. Echter pas na 2 of 3 jaar zal hij ook echt enthousiast zijn, het schilderwerk ziet er nog steeds als nieuw uit. Voor dit bedrijf dus hèt moment om bestaande klanten weer eens te bezoeken, de staat van het schilderwerk op te nemen en te vragen om een referral.

Maak nù werk van het aanscherpen van uw strategie en stel een referral plan op. Hulp nodig? Neem contact  op dan kijken we op welke wijze ik u kan ondersteunen.

Help mijn bedrijf groeit….

Help mijn bedrijf groeit….

De wens van veel ondernemers gaat in vervulling, de markt trekt aan en de bedrijfsactiviteit neemt toe. In menig bedrijf is het op dit moment ‘alle hens aan dek’ om aan de vraag te kunnen voldoen.

30/5/2018
‘Weten wat u niet weet’ is nodig om uw bedrijf te laten groeien.

‘Weten wat u niet weet’ is nodig om uw bedrijf te laten groeien.

U leest iedere dag één of meerdere kranten. U pikt ’s avonds nog even de actualiteiten mee. Leest vaktijdschriften en de stapel boeken naast uw bed groeit gestaag. Heeft u de zekerheid dat u niets belangrijks over het hoofd ziet? Iets dat het verschil kan maken tussen succesvol ondernemen of tegen de bierkaaien opvechten?

17/10/2018
Weet u wat u niet weet?

Weet u wat u niet weet?

Weet u wat u niet weet? Ik hoor u denken, natuurlijk niet want dan……Een logische reactie en als succesvolle ondernemer zult u ongetwijfeld de zaken goed voor elkaar hebben. Ondernemers die ik spreek zien vaak wel verbeterpunten binnen hun onderneming maar vertellen mij dat zij daar nu even niet aan toekomen.

30/5/2018