Jaren geleden wisten klanten de weg naar een dienst of product eenvoudig te vinden. Vandaag de dag is dat minder vanzelfsprekend. Geld wordt minder gemakkelijk uitgegeven zowel aan producten als aan diensten. Potentiële klanten willen meer zekerheid dat uw product of dienst ook echt biedt waarnaar men op zoek is. Men is kritischer geworden.

Succesvolle ondernemers worden nog steeds probleemloos gevonden. Enthousiaste klanten vertellen in hun netwerk hoe goed ze zijn geholpen. De weg wordt gebaand. Dit is krachtig. Doorverwijzen doet niemand zomaar. Uw ambassadeur moet overtuigd zijn dat uw onderneming de oplossing biedt die zijn relatie nodig heeft. Hij loopt anders zelf het risico een waardevolle relatie te verspelen.

Succesvolle ondernemers wachten niet af tot een enthousiaste klant hen aanbeveelt. Zij passen strategieën toe om dit proces te beïnvloeden. Referrals maken expliciet onderdeel uit van hun marketing.

Wilt u ook meer invloed uitoefenen op het proces van doorverwijzen? Onderstaande vragen kunnen u helpen uw strategie aan te scherpen:

Wie vraagt u als ambassadeur van uw onderneming? U wilt ideale klanten aantrekken. Het is dan belangrijk dat uw ambassadeur uw ideale klant in zijn relatienetwerk heeft.

Wat vraagt u aan uw klant? Formuleer uw verzoek zo expliciet mogelijk. Dus bijvoorbeeld een klant die een fervent zeiler is kunt u vragen of hij bij de zeilvereniging leden kent die geholpen zouden zijn met uw produkt of dienst en aanpak. U stuurt de gedachten van uw klant in een bepaalde richting. Mogelijk dat hem direct iemand te binnen schiet.

Wanneer vraagt u om een referral? Het beste moment is als uw klant enthousiast is over het resultaat. Dat kan direct na levering van product of dienst zijn, maar ook later, als het effect duidelijk is. Stel u heeft een schildersbedrijf. U heeft een aanpak ontwikkeld waardoor het buiten schilderwerk waarneembaar beter bestand is tegen weersinvloeden. Het volgende bezoek van de schilder voor een grote onderhoudsbeurt kan met een paar jaar worden uitgesteld. Direct na afronden van de werkzaamheden is uw klant tevreden over het resultaat. Echter pas na 2 of 3 jaar zal hij ook echt enthousiast zijn, het schilderwerk ziet er nog steeds als nieuw uit. Voor dit bedrijf dus hèt moment om bestaande klanten weer eens te bezoeken, de staat van het schilderwerk op te nemen en te vragen om een referral.

Maak nù werk van het aanscherpen van uw strategie en stel een referral plan op. Hulp nodig? Neem contact  op dan kijken we op welke wijze ik u kan ondersteunen.

Ondernemers willen  vooruit; wat houdt ù tegen?

Ondernemers willen vooruit; wat houdt ù tegen?

Het realiseren van uw doelstellingen betekent tijd vrijmaken om aan uw onderneming te werken en niet alle beschikbare tijd besteden aan dagelijkse werkzaamheden en het blussen van brandjes.

30/5/2018
Verbeelden wat je wilt realiseren

Verbeelden wat je wilt realiseren

Doe jij wat je altijd deed, dan krijg je niet langer wat je altijd kreeg maar ligt ‘out of business’ op de loer. Niet leuk om te lezen nee, maar kijk om je heen dan zie je voldoende voorbeelden van bedrijven die het niet redden. Hoe zorg jij dat jou niet hetzelfde overkomt? 

2/10/2018
Ondernemen in het MKB is handen uit de mouwen èn achterover leunen

Ondernemen in het MKB is handen uit de mouwen èn achterover leunen

Ondernemen in het MKB betekent de handen uit de mouwen steken. Dat maakt dit ondernemen juist zo leuk. Dicht bij de klant, dicht bij de operatie, korte lijnen. Hard werken en resultaten boeken. De dagen vliegen om en voor u er erg in heeft staat er weer een nieuw jaar voor de deur.

30/5/2018