Wees eens eerlijk, herkent u dit in uw eigen onderneming? Of staat uw bedrijf bij klanten bekend als de onderneming die het onmogelijke, mogelijk maakt? Het overtreffen van verwachtingen van uw klanten is bij uw onderneming regel in plaats van uitzondering. Grote kans dat u zich dan tot de succesvolle bedrijven mag rekenen.

Wat maakt nu het ene bedrijf succesvol en het andere noodlijdend?
Het verschil blijkt in de praktijk met name te zitten in hoe goed u als ondernemer uw klant begrijpt. Waar loopt de klant tegenaan, waar liggen irritaties, waar wordt hij graag mee geholpen, waar ontzorgt u hem mee? Maar realiseer u, de wereld verandert snel. Waar men uw onderneming vandaag nog enorm om waardeert, kan morgen al als heel normaal worden ervaren. De lat ligt hoog en komt steeds hoger te liggen.   

Waarde toevoegen voor uw klant is in een wereld die vol onzekerheden zit, niet eenvoudig. Het biedt echter ook alle mogelijkheden om het verschil te maken. De kansen liggen voor het oprapen als u weet waar u moet kijken. 

Het vraagt om een goede antenne die in staat is om signalen altijd en overal op te pikken. U zult merken dat, als uw klant werkelijk top-of-mind is, u overal dingen ziet die het leven van hem kunnen veraangenamen. Vaak zelfs nog vóórdat de klant  zich dat realiseert. Het snel inspelen op technologische- of economische ontwikkelingen of een andere wet- en regelgeving biedt bijvoorbeeld zeker opportunities.

Nog even terugkomend op mijn irritaties, NEE ik verwacht van geen enkele dienstverlener of leverancier dat ze naar mijn pijpen dansen. Maar hoe gezien èn gehoord voel ik mij als in een voor mìj urgente situatie, iets snel kan worden opgepakt. En JA, ik realiseer mij dat daar een ander prijskaartje aan moet hangen.

Wat is uw strategie om uw klant blijvend te begrijpen? Ik lees het graag.

Weet u wat u niet weet?

Weet u wat u niet weet?

Weet u wat u niet weet? Ik hoor u denken, natuurlijk niet want dan……Een logische reactie en als succesvolle ondernemer zult u ongetwijfeld de zaken goed voor elkaar hebben. Ondernemers die ik spreek zien vaak wel verbeterpunten binnen hun onderneming maar vertellen mij dat zij daar nu even niet aan toekomen.

30/5/2018
Jouw dienst of product aanbevelen, ook je tevreden klant moet een drempel over

Jouw dienst of product aanbevelen, ook je tevreden klant moet een drempel over

Wat weerhoudt je ervan om iemand wiens product of dienst voor jou heel waardevol is, aan te bevelen? Dit was de openingsvraag tijdens één van mijn lezingen ‘mond-tot-mondreclame’. Het antwoord kwam direct en was unaniem: ‘niets’.

4/2/2019
Ondernemers, groei dwingt tot reflectie!

Ondernemers, groei dwingt tot reflectie!

Groei als synoniem voor ontwikkelen en veranderen. Leren èn durven verbeteren dat is voor mij de kern van het ondernemerschap. Leren van best practices, van dingen die fout zijn gegaan, van feedback van klanten, collega’s en daar op schakelen. Of u nu eigenaar bent van een groot of kleiner bedrijf, het vraagt uw continue aandacht.

30/5/2018