Zichtbaar zijn voor je doelgroep kan op veel manieren. Het schrijven van blogs, spreken op bijeenkomsten, een advertentie plaatsen op social media, om er maar eens enkelen te noemen. En dat is óók belangrijk om bekend te raken bij je beoogde klanten, maar…….

Ga eens na hoe jijzelf de leverancier van een produkt of dienst selecteert. Als ik een ondernemer of het bedrijf niet ken, kijk ik altijdnaar referenties. En dat is nu super eenvoudig. Staan er geen aanbevelingen online dan ga ik wel een deur verder.

Inhoudelijke kennis laten zien is stap één. De wijze waarop je dat doet en dan met name het resultaat dat het oplevert voor de ander, maakt het plaatje compleet. Dat geeft echt vertrouwen in jou en je bedrijf. Dit inzicht trok mij over de streep. Uiteraard evalueer ik altijd de trajecten. Nu besloot ik  de deelnemers van een Mastermind groep te vragen of ik hun ‘quote’ mocht gebruiken als testimonial op mijn website, met vermelding van naam en bedrijf. De reacties waren unaniem: ‘natuurlijk’.

Tevreden klanten zijn bereid om aan de buitenwereld te vertellen wat jouw dienst of produkt hen heeft opgeleverd. Natuurlijk zijn er omstandigheden dat dit voor hen niet het juiste moment is. Prima, maar mijn advies is, vul het niet voor de ander in.

Hoe ik dit tegenwoordig aanpak?
- In mijn evaluatieformulier vraag ik om in een quote aan te geven wat het traject heeft
  opgeleverd.
- Gaat het om individuele gesprekken dan vraag ik dit ook en schrijf hem zelf op.
- Belangrijk om te weten of je de quote mag gebruiken op social media en je website.
  Stem dit af en zorg dat dit vastligt.
- Zelf gebruik ik linkedin. Ik stuur de deelnemers een verzoek voor een aanbeveling.
  En zet het citaat er al bij. Eenvoudig ‘knip en plak’, en hun aanbeveling is klaar.
- Achterstand weg te werken? De meesten zijn bereid toch nog even te gaan zitten
  om een referentie te schrijven.

Realiseer jij je dat je ook aannames hebt die wel eens contra productief zouden kunnen werken. Je ziet dat anderen succesvol zijn in een aanpak maar denkt dat dit niet past bij jouw business òf bij jou? Stuur mij een berichtje Ik heb wellicht een suggestie hoe jij ‘op eigen wijze succesvol’ kunt zijn in een strategie.

Invloedrijke mensen, heb jij ze nodig?

Invloedrijke mensen, heb jij ze nodig?

Je dienst is top, dat blijkt uit je referenties. Bovendien geven klanten aan dat ze je zullen aanbevelen in hun netwerk. Een mooi compliment. Toch, als je eerlijk bent gaat het eigenlijk niet snel genoeg.

28/2/2019
Marketing? Mijn klanten komen vanzelf …….. tot nu toe

Marketing? Mijn klanten komen vanzelf …….. tot nu toe

Mond-tot-mondreclame is voor veel ZP-ers nog steeds iets wat hen toevallig overkomt. Zolang de toestroom van opdrachtgevers voldoende is, zien ze geen reden om iets aan marketing te doen. In het achterhoofd knaagt wel steeds de vraag, wat als er onvoldoende klanten aan de deur kloppen?

12/6/2019
Een testimonial vragen en gebruiken, dat kan echt niet in mijn business!

Een testimonial vragen en gebruiken, dat kan echt niet in mijn business!

‘Veilig voelen en zijn’ is de kern waar het in mijn werk om gaat. Een aanbeveling vragen en deze publiceren? Not done! Eén van de overtuigingen die ik regelmatig in mijn praktijk tegenkom. En ik begrijp het want laat ik eerlijk zijn, dit was jarenlang ook mijn mening. 

17/10/2018