Zichtbaar zijn voor je doelgroep kan op veel manieren. Het schrijven van blogs, spreken op bijeenkomsten, een advertentie plaatsen op social media, om er maar eens enkelen te noemen. En dat is óók belangrijk om bekend te raken bij je beoogde klanten, maar…….

Ga eens na hoe jijzelf de leverancier van een produkt of dienst selecteert. Als ik een ondernemer of het bedrijf niet ken, kijk ik altijdnaar referenties. En dat is nu super eenvoudig. Staan er geen aanbevelingen online dan ga ik wel een deur verder.

Inhoudelijke kennis laten zien is stap één. De wijze waarop je dat doet en dan met name het resultaat dat het oplevert voor de ander, maakt het plaatje compleet. Dat geeft echt vertrouwen in jou en je bedrijf. Dit inzicht trok mij over de streep. Uiteraard evalueer ik altijd de trajecten. Nu besloot ik  de deelnemers van een Mastermind groep te vragen of ik hun ‘quote’ mocht gebruiken als testimonial op mijn website, met vermelding van naam en bedrijf. De reacties waren unaniem: ‘natuurlijk’.

Tevreden klanten zijn bereid om aan de buitenwereld te vertellen wat jouw dienst of produkt hen heeft opgeleverd. Natuurlijk zijn er omstandigheden dat dit voor hen niet het juiste moment is. Prima, maar mijn advies is, vul het niet voor de ander in.

Hoe ik dit tegenwoordig aanpak?
- In mijn evaluatieformulier vraag ik om in een quote aan te geven wat het traject heeft
  opgeleverd.
- Gaat het om individuele gesprekken dan vraag ik dit ook en schrijf hem zelf op.
- Belangrijk om te weten of je de quote mag gebruiken op social media en je website.
  Stem dit af en zorg dat dit vastligt.
- Zelf gebruik ik linkedin. Ik stuur de deelnemers een verzoek voor een aanbeveling.
  En zet het citaat er al bij. Eenvoudig ‘knip en plak’, en hun aanbeveling is klaar.
- Achterstand weg te werken? De meesten zijn bereid toch nog even te gaan zitten
  om een referentie te schrijven.

Realiseer jij je dat je ook aannames hebt die wel eens contra productief zouden kunnen werken. Je ziet dat anderen succesvol zijn in een aanpak maar denkt dat dit niet past bij jouw business òf bij jou? Stuur mij een berichtje Ik heb wellicht een suggestie hoe jij ‘op eigen wijze succesvol’ kunt zijn in een strategie.

Verbeelden wat je wilt realiseren

Verbeelden wat je wilt realiseren

Doe jij wat je altijd deed, dan krijg je niet langer wat je altijd kreeg maar ligt ‘out of business’ op de loer. Niet leuk om te lezen nee, maar kijk om je heen dan zie je voldoende voorbeelden van bedrijven die het niet redden. Hoe zorg jij dat jou niet hetzelfde overkomt? 

2/10/2018
het wow-effect maakt het verschil

het wow-effect maakt het verschil

Het wow-effect, wat is dat eigenlijk? Is het zichtbaar, grijpbaar, voelbaar? Het klinkt mysterieus en positief. Wat kan het wow-effect betekenen voor jouw bedrijf?

14/12/2018
Ondernemer, durf te vragen

Ondernemer, durf te vragen

Een collega ondernemer vraagt u om hulp. Wat is uw reactie? U neemt deze vraag serieus, het wordt u immers niet zo maar gevraagd. Ondernemers zijn meestal bereid om elkaar te ondersteunen. Waarschijnlijk stelt u voor om hier eens over door te praten.

30/5/2018