Vraag ondernemers hoe zij aan ideale klanten komen en het antwoord volgt snel en is éénduidig: ‘mond-tot-mondreclame’ is de belangrijkste bron. Wat is de strategie die zij toepassen? Ook hier weinig diversiteit. De antwoorden die ik krijg zijn: géén, gaat vanzelf, tot een verbaasde blik.

Mond-tot-mondreclame wordt weinig bewust ingezet. Er is dus veel te winnen. Zeker omdat uit onderzoek blijkt dat ongeveer 90 procent van alle klantrelaties ontstaat door aanbevelingen. Hoe kun je hier op sturen? Nou, bijvoorbeeld door het creëren van het wow-effect.

Het wow-effect zorgt dat mensen in positieve zin over je bedrijf praten. Mond-tot-mondreclame ontstaat dan zonder dat je daar direct om hoeft te vragen. Je kunt natuurlijk creatief zijn en net als een grote retailer luid en duidelijk verkondigen dat je het wow-effect hebt. De vraag is of dit roeptoeteren bij je past én of het je echt ideale klanten op gaat leveren. We kunnen wel iets van dit bedrijf leren.

Het wow-effect ontstaat als je iets extra’s doet wat absoluut niet wordt verwacht. Het gaat niet om de dienst of het product, want dat dat goed in orde is spreekt voor zich. Kies iets dat past bij je doelgroep, je dienst/product én bij jou. Dan wordt een eenvoudig gebaar gewaardeerd en zul je merken dat hier over wordt gepraat. Een betere reclame kun je je niet wensen, toch?

Het klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. In de praktijk betekent het wow-effect realiseren, dat je klant altijd ‘top-of-mind’ is. Wat vandaag verrassend is, wordt morgen als normaal ervaren. Houd je ogen en oren open om de signalen op te vangen hoe je je doelgroep nog beter kunt bedienen. Dit alles met als doel super tevreden klanten die weer anderen aan je bedrijf binden. Het gevolg, je realiseert je doelstellingen.

Het wow-effect is een essentiële sleutel om van mond-tot-mondreclame een succes te maken. Maar er zijn er meer. Lees ook mijn artikel ‘Een testimonial vragen en gebruiken, dat kan echt niet in mijn business’.

Een keertje praten over hoe de wow-factor van jouwbedrijf kan vergroten? Ik denk graag met je mee.

 

Ligt het jojo-effect op de loer?

Ligt het jojo-effect op de loer?

Word jij helemaal enthousiast van je werk? Het geeft je energie en eigenlijk steek je er al je beschikbare tijd in. Herken je dit? Dan zou zo maar het jojo-effect op de loer kunnen liggen. 

23/3/2019
Begrijpt u uw klant?

Begrijpt u uw klant?

Nu ben ik echt de moeilijkste niet, maar er zijn momenten dat mijn irritatieniveau ongekende hoogten bereikt. Wanneer dat gebeurt? Op momenten dat iets voor mìj echt urgent is en die urgentie bij de leverancier of dienstverlener afgedaan wordt met, sorry zo werken wij niet. Witheet kan ik worden en uit onmacht meld ik dat ik overweeg om naar een andere partij op zoek te gaan. Helaas, geen enkele beweging aan de andere kant of erger nog, de opmerking, moet u zeker doen….!

19/6/2018
Een testimonial vragen en gebruiken, dat kan echt niet in mijn business!

Een testimonial vragen en gebruiken, dat kan echt niet in mijn business!

‘Veilig voelen en zijn’ is de kern waar het in mijn werk om gaat. Een aanbeveling vragen en deze publiceren? Not done! Eén van de overtuigingen die ik regelmatig in mijn praktijk tegenkom. En ik begrijp het want laat ik eerlijk zijn, dit was jarenlang ook mijn mening. 

17/10/2018