Vraag ondernemers hoe zij aan ideale klanten komen en het antwoord volgt snel en is éénduidig: ‘mond-tot-mondreclame’ is de belangrijkste bron. Wat is de strategie die zij toepassen? Ook hier weinig diversiteit. De antwoorden die ik krijg zijn: géén, gaat vanzelf, tot een verbaasde blik.

Mond-tot-mondreclame wordt weinig bewust ingezet. Er is dus veel te winnen. Zeker omdat uit onderzoek blijkt dat ongeveer 90 procent van alle klantrelaties ontstaat door aanbevelingen. Hoe kun je hier op sturen? Nou, bijvoorbeeld door het creëren van het wow-effect.

Het wow-effect zorgt dat mensen in positieve zin over je bedrijf praten. Mond-tot-mondreclame ontstaat dan zonder dat je daar direct om hoeft te vragen. Je kunt natuurlijk creatief zijn en net als een grote retailer luid en duidelijk verkondigen dat je het wow-effect hebt. De vraag is of dit roeptoeteren bij je past én of het je echt ideale klanten op gaat leveren. We kunnen wel iets van dit bedrijf leren.

Het wow-effect ontstaat als je iets extra’s doet wat absoluut niet wordt verwacht. Het gaat niet om de dienst of het product, want dat dat goed in orde is spreekt voor zich. Kies iets dat past bij je doelgroep, je dienst/product én bij jou. Dan wordt een eenvoudig gebaar gewaardeerd en zul je merken dat hier over wordt gepraat. Een betere reclame kun je je niet wensen, toch?

Het klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. In de praktijk betekent het wow-effect realiseren, dat je klant altijd ‘top-of-mind’ is. Wat vandaag verrassend is, wordt morgen als normaal ervaren. Houd je ogen en oren open om de signalen op te vangen hoe je je doelgroep nog beter kunt bedienen. Dit alles met als doel super tevreden klanten die weer anderen aan je bedrijf binden. Het gevolg, je realiseert je doelstellingen.

Het wow-effect is een essentiële sleutel om van mond-tot-mondreclame een succes te maken. Maar er zijn er meer. Lees ook mijn artikel ‘Een testimonial vragen en gebruiken, dat kan echt niet in mijn business’.

Een keertje praten over hoe de wow-factor van jouwbedrijf kan vergroten? Ik denk graag met je mee.

 

Ondernemen in het MKB is handen uit de mouwen èn achterover leunen

Ondernemen in het MKB is handen uit de mouwen èn achterover leunen

Ondernemen in het MKB betekent de handen uit de mouwen steken. Dat maakt dit ondernemen juist zo leuk. Dicht bij de klant, dicht bij de operatie, korte lijnen. Hard werken en resultaten boeken. De dagen vliegen om en voor u er erg in heeft staat er weer een nieuw jaar voor de deur.

30/5/2018
Weet u wat u niet weet?

Weet u wat u niet weet?

Weet u wat u niet weet? Ik hoor u denken, natuurlijk niet want dan……Een logische reactie en als succesvolle ondernemer zult u ongetwijfeld de zaken goed voor elkaar hebben. Ondernemers die ik spreek zien vaak wel verbeterpunten binnen hun onderneming maar vertellen mij dat zij daar nu even niet aan toekomen.

30/5/2018
Ambassadeur, weet ù wie u aanbeveelt bij uw relaties?

Ambassadeur, weet ù wie u aanbeveelt bij uw relaties?

Als ambassadeur bent u overtuigd dat het product of de dienst die u aanbeveelt de oplossing is die uw relatie nodig heeft. U wilt immers geen waardevol contact verspelen. Waar baseert u uw aanbeveling op?

30/5/2018