Karel is benaderd door iemand uit zijn privé netwerk met een zakelijke vraag. Karel is eigenaar van een talen instituut. Natuurlijk wil hij wel even meekijken waar de hiaten in de kennis van een VWO leerling zitten. Hij zal een uurtje of 4 met hem werken en dan wordt dat wel duidelijk. De kosten? Maak je daar maar geen zorgen over zegt Karel. Als jij mij binnenkort even wilt helpen met het vervangen van mijn keuken boiler dan is het oké. Zo wordt afgesproken.

Het wordt Karel al snel duidelijk dat de VWO leerling zeker enige begeleiding nodig heeft om de achterstand in te lopen. Dat is geen probleem, één van de docenten van het instituut kan dit oppakken. Karel bespreekt dit met zijn kennis. Ja die wil graag dat dit gebeurt. Hij kan het zelf niet opbrengen om met zijn puberende zoon aan de slag te gaan. Uiteraard begrijpt Karel dat. Zoonlief zal de komende 2 maanden 2 keer per week naar het instituut komen.

De kennis vraagt of hij dit kan ‘betalen’ door wat klusjes voor Karel te doen. Dat lijkt Karel een prima plan. Hij komt daar zelf niet aan toe en de man is absoluut vakkundig. 

Inmiddels zijn de 2 maanden ruim voorbij, zoonlief is met een dikke voldoende voor Engels over en Karel heeft zijn kennis niet meer gezien. Wel heeft hij hem een aantal malen getracht te bereiken, maar zonder resultaat. Hij heeft hem daarom een overzicht gestuurd met het aantal uren dat zijn zoon is begeleid en de prijs per uur. Nee geen factuur, het zou immers met gesloten portemonnaie gebeuren. Zijn kennis reageert direct en is vreselijk kwaad. Natuurlijk zal hij nog wat klusjes voor hem doen. Maar hij heeft daar nu echt geen tijd voor. Er was toch ook geen haast bij en om welke klusjes ging het eigenlijk? 

Karel is enorm teleurgesteld en verbijsterd dat iemand zo met afspraken omgaat, terwijl hij juist extra zijn best heeft gedaan om het allemaal voor elkaar te krijgen.

Waar gaat het mis? Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk praten. In deze groep bleek iedere ondernemer soortgelijke ervaringen te hebben. Alle reden om eens met elkaar van gedachte te wisselen hoe je voorkomt dat verwachtingen een vriendschap schaden.

De uitkomst was eigenlijk verbluffend eenvoudig:

• Wees duidelijk over wat u als vriendendienst doet. Een vriendendienst hoeft uiteraard niet       gratis of met gesloten portemonnaie te gebeuren. Het kan ook een voorkeursbehandeling   zijn. Zo had Karel bijvoorbeeld als hij geen plaats in zijn instituut had gehad, de leerling toch   op kunnen nemen en hem verder onder normale condities kunnen helpen.

• Werkt u normaal met contracten, doe dat dan nu ook.

• Geef aan wat u van de ander verwacht. Welke klusjes zou de kennis kunnen doen en   wanneer. Wie betaalt de materialen?

• Check of jullie elkaar goed hebben begrepen.

• En niet onbelangrijk, leg het vast.

Kortom, wees ook bij het verlenen van een vriendendienst zakelijk. Duidelijke afspraken voorkomen dat de relatie onder druk komt te staan.

Karel dacht dat hij een van de weinigen was die worstelen met dit soort dilemma’s. De bespreking in de mastermind Groep maakte al snel duidelijk dat dit niet het geval is. Wilt u zelf ervaren wat een groep ondernemers voor u kan betekenen bij zakelijke vraagstukken? Hier vindt u mijn aanbod.

Ambassadeur, weet ù wie u aanbeveelt bij uw relaties?

Ambassadeur, weet ù wie u aanbeveelt bij uw relaties?

Als ambassadeur bent u overtuigd dat het product of de dienst die u aanbeveelt de oplossing is die uw relatie nodig heeft. U wilt immers geen waardevol contact verspelen. Waar baseert u uw aanbeveling op?

30/5/2018
Je komt geen tijd tekort, als je er tijd voor maakt!

Je komt geen tijd tekort, als je er tijd voor maakt!

Ondernemend Nederland ervaart regelmatig tijdgebrek. Ondernemers zijn druk met de operationele zaken als het allemaal minder voorspoedig loopt. Trekt de business aan dan is het alle hens aan dek. Het klinkt heel logisch. Toch is er een groep ondernemers die zelden last heeft van tijdgebrek.

26/9/2018
Ambassadeurs zijn onmisbaar voor uw business

Ambassadeurs zijn onmisbaar voor uw business

Hoe vaak neemt u een dienst af of koopt u een product zonder een aanbeveling van iemand die u vertrouwt? De gemiddelde consument kijkt minimaal even op internet of er reviews zijn van het product. Leveranciers van diensten worden nog zelden direct uit de Gouden Gids gekozen.

30/5/2018