‘Business als usual, ik heb eigenlijk geen tijd voor dit gesprek’ was het antwoord dat ik kreeg van ondernemer Frits.  Frits heeft het druk met operationele zaken. Praten over de toekomst van zijn bedrijf moet noodgedwongen wachten.

Frits realiseert zich niet dat hij bij mij heeft aangeklopt omdat hij wèl aan zijn bedrijf wil werken maar dat er steeds een reden is om het uit te stellen. De jaren lijken steeds sneller te gaan; voordat hij er erg in heeft is het al weer tijd om plannen te maken voor een nieuw jaar.

Ik vraag Frits wat er gebeurt als hij dit jaar opnieuw zijn plannen niet realiseert of aanmerkelijk later. Is er wel een noodzaak of urgentie om het nù op te pakken? De ervaring leert dat als de wil er is is maar (nog) geen noodzaak,  het lastig blijft om structureel tijd in de agenda te reserveren.

Het antwoord komt snel maar is duidelijk. Het roer moet  om, en dat wil hij ook, maar de vraag is hoe? Omdat hij het niet weet, gaat hij steeds harder werken en blijft er geen tijd over voor een nieuwe aanpak.

‘Het roer om’ betekent dat Frits zijn bedrijf opnieuw gaat uitvinden. ‘Business as usual’ combineren met nieuwe ontwikkelingen. Hoe kan hij niet alleen nu, maar ook in de toekomst waarde blijven toevoegen voor zijn klanten? Geen vraag die in één gesprek beantwoord kan worden. Het vraagt onderzoek en over de schutting durven kijken.

Als Frits bereid is om over de schutting van zijn bedrijf te kijken dan ziet hij een landschap met wegen en paadjes die mogelijk allerlei nieuwe inzichten bieden. Deze paden bewandelen is een avontuur op zich. Frits weet immers niet wat hij tegen zal komen.

Het onbekende verkennen is niet voor iedereen natuurlijk gedrag. Frits realiseert zich dat het juist deze stap is die hem steeds tegenhoudt, hem doet wegduiken. Hij houdt eigenlijk helemaal niet van het avontuur.

Door uit zijn comfortzone te stappen en het avontuur aan te gaan, zal hij uiteindelijk zijn comfortzone vergroten . Nieuwe uitdagingenblijven zich aandienen. Frits weet dat hij geen keuze heeft en dat hij uiteindelijk het gevecht met zijn draak aan moet gaan. Het excuus van geen tijd is niet valide.

Succesvolle ondernemers zijn continu bezig om hun comfortzone op te rekken. Zij realiseren zich dat alleen door steeds nieuwe paden te bewandelen, zij waarde kunnen blijven toevoegen.

Vindt u het lastig om voldoende tijd en energie vrij te maken om aan uw onderneming en het ondernemerschap te werken? Kunt u wat hulp gebruiken? Neem dan nu contact op. In een vrijblijvend telefonisch strategiegesprek, heeft u alle gelegenheid om met mij van gedachte te wisselen over uw onderneming.

 

Ambassadeurs zijn onmisbaar voor uw business

Ambassadeurs zijn onmisbaar voor uw business

Hoe vaak neemt u een dienst af of koopt u een product zonder een aanbeveling van iemand die u vertrouwt? De gemiddelde consument kijkt minimaal even op internet of er reviews zijn van het product. Leveranciers van diensten worden nog zelden direct uit de Gouden Gids gekozen.

30/5/2018
Ondernemers, groei dwingt tot reflectie!

Ondernemers, groei dwingt tot reflectie!

Groei als synoniem voor ontwikkelen en veranderen. Leren èn durven verbeteren dat is voor mij de kern van het ondernemerschap. Leren van best practices, van dingen die fout zijn gegaan, van feedback van klanten, collega’s en daar op schakelen. Of u nu eigenaar bent van een groot of kleiner bedrijf, het vraagt uw continue aandacht.

30/5/2018
Help mijn bedrijf groeit….

Help mijn bedrijf groeit….

De wens van veel ondernemers gaat in vervulling, de markt trekt aan en de bedrijfsactiviteit neemt toe. In menig bedrijf is het op dit moment ‘alle hens aan dek’ om aan de vraag te kunnen voldoen.

30/5/2018