‘Business als usual, ik heb eigenlijk geen tijd voor dit gesprek’ was het antwoord dat ik kreeg van ondernemer Frits.  Frits heeft het druk met operationele zaken. Praten over de toekomst van zijn bedrijf moet noodgedwongen wachten.

Frits realiseert zich niet dat hij bij mij heeft aangeklopt omdat hij wèl aan zijn bedrijf wil werken maar dat er steeds een reden is om het uit te stellen. De jaren lijken steeds sneller te gaan; voordat hij er erg in heeft is het al weer tijd om plannen te maken voor een nieuw jaar.

Ik vraag Frits wat er gebeurt als hij dit jaar opnieuw zijn plannen niet realiseert of aanmerkelijk later. Is er wel een noodzaak of urgentie om het nù op te pakken? De ervaring leert dat als de wil er is is maar (nog) geen noodzaak,  het lastig blijft om structureel tijd in de agenda te reserveren.

Het antwoord komt snel maar is duidelijk. Het roer moet  om, en dat wil hij ook, maar de vraag is hoe? Omdat hij het niet weet, gaat hij steeds harder werken en blijft er geen tijd over voor een nieuwe aanpak.

‘Het roer om’ betekent dat Frits zijn bedrijf opnieuw gaat uitvinden. ‘Business as usual’ combineren met nieuwe ontwikkelingen. Hoe kan hij niet alleen nu, maar ook in de toekomst waarde blijven toevoegen voor zijn klanten? Geen vraag die in één gesprek beantwoord kan worden. Het vraagt onderzoek en over de schutting durven kijken.

Als Frits bereid is om over de schutting van zijn bedrijf te kijken dan ziet hij een landschap met wegen en paadjes die mogelijk allerlei nieuwe inzichten bieden. Deze paden bewandelen is een avontuur op zich. Frits weet immers niet wat hij tegen zal komen.

Het onbekende verkennen is niet voor iedereen natuurlijk gedrag. Frits realiseert zich dat het juist deze stap is die hem steeds tegenhoudt, hem doet wegduiken. Hij houdt eigenlijk helemaal niet van het avontuur.

Door uit zijn comfortzone te stappen en het avontuur aan te gaan, zal hij uiteindelijk zijn comfortzone vergroten . Nieuwe uitdagingenblijven zich aandienen. Frits weet dat hij geen keuze heeft en dat hij uiteindelijk het gevecht met zijn draak aan moet gaan. Het excuus van geen tijd is niet valide.

Succesvolle ondernemers zijn continu bezig om hun comfortzone op te rekken. Zij realiseren zich dat alleen door steeds nieuwe paden te bewandelen, zij waarde kunnen blijven toevoegen.

Vindt u het lastig om voldoende tijd en energie vrij te maken om aan uw onderneming en het ondernemerschap te werken? Kunt u wat hulp gebruiken? Neem dan nu contact op. In een vrijblijvend telefonisch strategiegesprek, heeft u alle gelegenheid om met mij van gedachte te wisselen over uw onderneming.

 

Ambassadeur, weet ù wie u aanbeveelt bij uw relaties?

Ambassadeur, weet ù wie u aanbeveelt bij uw relaties?

Als ambassadeur bent u overtuigd dat het product of de dienst die u aanbeveelt de oplossing is die uw relatie nodig heeft. U wilt immers geen waardevol contact verspelen. Waar baseert u uw aanbeveling op?

30/5/2018
Make things happen?!

Make things happen?!

Weet u wat u niet weet? Een vraag waar collega-ondernemers op reageren met natuurlijk niet of uitingen van gelijke strekking. Logisch! Ooit was mijn reactie op deze vraag, nee en wil ik dat wel weten? Het antwoord ligt al in de vraag besloten. Inmiddels, enige jaren verder, weet ik dat gevoed worden door collega-ondernemers die in andere branches werkzaam zijn, je verder helpen.

30/5/2018
Weet u wat u niet weet?

Weet u wat u niet weet?

Weet u wat u niet weet? Ik hoor u denken, natuurlijk niet want dan……Een logische reactie en als succesvolle ondernemer zult u ongetwijfeld de zaken goed voor elkaar hebben. Ondernemers die ik spreek zien vaak wel verbeterpunten binnen hun onderneming maar vertellen mij dat zij daar nu even niet aan toekomen.

30/5/2018