Het jojo-effect (volgensVan Dale): “sterke schommelingen van getalswaarden, van het gewicht etc”. Wat heeft dit nu met ondernemen te maken? Ik kom het in mijn praktijk helaas veel tegen. Laatst sprak ik nog een professional die vertelde dat het nu erg goed gaat in de business. Leuke klanten en leuke opdrachten. Nou dat was vorig jaar wel anders. Het was hard buffelen om voldoende opdrachtgevers over de streep te trekken. Pffff, het was gelukt. Op mijn vraag wat zij nu anders doet of gaat doen, kreeg ik een heel verbaasde blik als antwoord. Anders? Nu gewoon lekker aan het werk. Daar was ze toch ondernemer voor geworden?

De goede balans vinden tussen werken ‘in’ je onderneming en werken ‘aan’ je onderneming blijft lastig. Immers als je voldoende opdrachtgevers hebt, maak je vaak geen tijd vrij om te werken aan de toekomst van je bedrijf. Zijn de opdrachten afgelopen dan sta je met lege handen en is het hard werken om nieuwe klanten te werven. Je begint dan eigenlijk weer opnieuw.

Continue aandacht geven aan je expertise èn je onderneming levert het beste resultaat op. Vergelijk het eens met een gazon. Een mooie grasmat vraagt het hele jaar aandacht en extreem veel als je het een periode hebt verwaarloosd. In het laatste geval zul je in het voorjaar niet vanuit je tuinstoel over een strakke groene grasmat uitkijken. Nee, je kunt flink aan het werk. En met het werken aan je bedrijf is het eigenlijk precies hetzelfde.

Hoe vind je die tijd in een drukke agenda? Een vraag die ik mijzelf vaak heb gesteld. Inmiddels heb ik ervaren dat het niet de juiste vraag is. Stephen Covey verwoordt dit heel mooi:

“The challenge is not to manage time, but to manage ourselves”.  Daar ligt voor mij de kern. Ook ik kon probleemloos de gaten in mijn agenda vullen met zaken die zich aandienden. Echter begin januari 2018 stopte mijn website er van het een op het andere moment mee. Onbereikbaar was ik voor de buitenwereld, zelfs voor mailverkeer. Omkijken had geen zin. Wel hoe ik in de toekomst voorkom dat acties eindeloos op de lange baan worden geschoven. Want dit was natuurlijk niet het enige dat was blijven liggen.

Wat wil ik realiserenen wat is daar voor nodig? En dat betekent keuzes maken in wat ik wel en niet doe. Nee zeggen tegen zaken die afleiden, wordt dan eenvoudiger. Of dit me altijd lukt? Nee zeker niet, was het maar zo’n feest. Maar omdat ik tegenwoordig maand-, week- en dagplanning maak, èn de afspraken met mezelf ook serieus neem, heb ik overzicht en gebeurt het wel. Het kan een dagje later zijn.

 “Je komt geen tijdtekort als je er tijd voor maakt”!

 Wil je niet in de val van het jojo-effect lopen maar weet je even niet hoe dit te voorkomen?  Neem contact met me op. Ik help je hier graag mee. Eerlijk gezegd, ik doe niets liever.

‘Weten wat u niet weet’ is nodig om uw bedrijf te laten groeien.

‘Weten wat u niet weet’ is nodig om uw bedrijf te laten groeien.

U leest iedere dag één of meerdere kranten. U pikt ’s avonds nog even de actualiteiten mee. Leest vaktijdschriften en de stapel boeken naast uw bed groeit gestaag. Heeft u de zekerheid dat u niets belangrijks over het hoofd ziet? Iets dat het verschil kan maken tussen succesvol ondernemen of tegen de bierkaaien opvechten?

17/10/2018
Jouw dienst of product aanbevelen, ook je tevreden klant moet een drempel over

Jouw dienst of product aanbevelen, ook je tevreden klant moet een drempel over

Wat weerhoudt je ervan om iemand wiens product of dienst voor jou heel waardevol is, aan te bevelen? Dit was de openingsvraag tijdens één van mijn lezingen ‘mond-tot-mondreclame’. Het antwoord kwam direct en was unaniem: ‘niets’.

4/2/2019
Ondernemer, durf te vragen

Ondernemer, durf te vragen

Een collega ondernemer vraagt u om hulp. Wat is uw reactie? U neemt deze vraag serieus, het wordt u immers niet zo maar gevraagd. Ondernemers zijn meestal bereid om elkaar te ondersteunen. Waarschijnlijk stelt u voor om hier eens over door te praten.

30/5/2018