Tijdens een netwerk bijeenkomst sprak ik Sandra. Sandra is een ervaren professional. Zij was getriggerd door mijn workshops mond-tot-mondreclame. Komen hier nu mensen op af, vroeg ze mij? Dat gaat toch vanzelf?

Ik vroeg Sandra of zij echt niets doet om nieuwe klanten aan te trekken via mond-tot-mondreclame. Het was even stil en toen was het antwoord: “nou ja ik plaats natuurlijk wel referenties op mijn site en LinkedIn, maar ja dat is logisch, toch? En ik besteed iedere week ongeveer 2 uur aan netwerken. Daar pitch ik dan ook regelmatig mijn bedrijf en ik ben met mensen in gesprek, zoals nu met jou. Maar dat doet toch iedereen.”

Sandra onderneemt acties om potentiële klanten op haar pad te krijgen, er zit alleen geen bewuste strategie achter. Referenties vragen, netwerken het zijn activiteiten die je zichtbaar maken. Daar start voor mij mond-tot-mondreclame, zichtbaar zijn voor je doelgroep.

De strategie draait bij marketing om ‘zichtbaar zijn’ en ‘top-of-mind’ blijven. En het maakt dan echt niet uit of je een grote onderneming hebt of ZP-er bent. Als ZP-er doe je waarschijnlijk je marketing (grotendeels) zelf. Dat kost je dus tijd. Dat is niet erg, hoort nu eenmaal bij ondernemen. Maar is het dan niet plezierig om effectieve marketing te doen en, tegen een minimale investering in tijd en kosten, je ideale klanten te bereiken? Dat kan dus door mond-tot-mondreclame bewust in te zetten.

Marketing is niet iets wat je even oppakt en dan weer laat liggen. Daarom is het juist zo belangrijk dat je kiest voor een strategie die bij jou, je doelgroep en je dienst of product past. Mond-tot-mondreclame kun je op verschillende manieren inzetten. Ook op een manier waar jij warm voor loopt. Terugkomend op mijn gesprekje met Sandra, ze had mij kunnen vragen of ik haar maandelijkse nieuwsbrief wil ontvangen. Dat was heel logisch geweest omdat ik echt interesse in haar bedrijf toonde. Zo had ze er heel eenvoudig voor kunnen zorgen dat ze top-of-mind bij me blijft.

Er zijn verschillende strategieën die van jouw mond-tot-mondreclame een succes maken. Zijn ze aardverschuivend? Nee zeker niet. Sandra gaf bijvoorbeeld al aan dat ze om referenties vraagt. Belangrijk! Maar wat doe je er vervolgens mee, hoe volg je het op? Het succes wordt bepaald door hoe jij je gekozen aanpak vormgeeft èn dat je je gekozen strategie consequent uitvoert. Mijn eigen ervaring is dat het consequente uitvoeren nu juist zo lastig kan zijn. 'Kan zijn', omdat als de strategie echt bij jou past, je het leuk gaat vinden en overal nieuwe mogelijkheden gaat zien.

Wil jij:

  • met veel plezier zorgen dat jouw ideale klanten je product/dienst (blijven) kopen?
  • In 3 uur tijd je eigen strategie ontwikkelen?
  • Van kritische collega-ondernemers feedback en input krijgen op deze strategie?

Ja, dat is exact wat ik wil!

Mooi dan ga ik graag met jou en andere gemotiveerde ZP-ers aan de slag om te zorgen dat jij met jouw strategie je ideale klant bereikt. Want laten we eerlijk zijn, die ideale klant wil je bereiken toch!

‘Weten wat u niet weet’ is nodig om uw bedrijf te laten groeien.

‘Weten wat u niet weet’ is nodig om uw bedrijf te laten groeien.

U leest iedere dag één of meerdere kranten. U pikt ’s avonds nog even de actualiteiten mee. Leest vaktijdschriften en de stapel boeken naast uw bed groeit gestaag. Heeft u de zekerheid dat u niets belangrijks over het hoofd ziet? Iets dat het verschil kan maken tussen succesvol ondernemen of tegen de bierkaaien opvechten?

17/10/2018
Ambassadeurs zijn onmisbaar voor uw business

Ambassadeurs zijn onmisbaar voor uw business

Hoe vaak neemt u een dienst af of koopt u een product zonder een aanbeveling van iemand die u vertrouwt? De gemiddelde consument kijkt minimaal even op internet of er reviews zijn van het product. Leveranciers van diensten worden nog zelden direct uit de Gouden Gids gekozen.

30/5/2018
Begrijpt u uw klant?

Begrijpt u uw klant?

Nu ben ik echt de moeilijkste niet, maar er zijn momenten dat mijn irritatieniveau ongekende hoogten bereikt. Wanneer dat gebeurt? Op momenten dat iets voor mìj echt urgent is en die urgentie bij de leverancier of dienstverlener afgedaan wordt met, sorry zo werken wij niet. Witheet kan ik worden en uit onmacht meld ik dat ik overweeg om naar een andere partij op zoek te gaan. Helaas, geen enkele beweging aan de andere kant of erger nog, de opmerking, moet u zeker doen….!

19/6/2018