Hoeveel tijd neemt u om achterover te leunen en structureel na te denken over waar u met uw onderneming heen wilt? Deze vraag stel ik regelmatig aan ondernemers in mijn praktijk. En het doet er niet toe of het ondernemers zijn in het kleinbedrijf of dat er aardig wat werknemers op de payrol staan, hun antwoord ligt standaard in de bandbreedte van ‘niet’ tot ’te weinig’.

Te weinig, ik denk dat ondernemers in het MKB zich hier wel in zullen herkennen. Oke, we weten allemaal dat het belangrijk is en we plannen absoluut om hier mee aan de slag te gaan, alleen nu ontbreekt even de tijd. Eerst die ene opdracht afronden, die offerte de deur uit, de vergadering met uw MT over lopende zaken voorbereiden en dan vergeet ik nog alle dagelijkse brandjes die direct uw aandacht vragen en geblust moeten worden.

U zult echter altijd tijd tekort komen, want dat zit nu eenmaal in de genen van een ondernemer. Nee ik bedoel niet dat u de slaaf van uw bedrijf bent. Maar als u niet in uw onderneming werkt, dan vragen immers altijd wel weer andere zaken uw aandacht. Wie herkent zich er niet in dat het gezinsleven, vriendenkring en uw conditie de sluitpost zijn.

Ook ik heb niet de ultieme oplossing voor handen. Sterker nog ik worstel er ook mee. Wel heb ik ondervonden dat de uren die ik nu structureel besteed aan strategische onderwerpen voor mijn bedrijf, resultaat opleveren. Van een coachingsbureau dat onvoldoende zichtbaar was tot het Mastermind Instituut. Het wàs en ìs de geïnvesteerde tijd meer dan waard.

Blokkeer tijd in uw agenda om over strategische onderwerpen na te denken, ze binnen uw bedrijf op de agenda te zetten en er acties aan te verbinden. Zo zorgt u dat uw succesvolle bedrijf, succesvol blijft of de startup zich zal ontwikkelen tot een stabiel bedrijf.

Niets menselijks is ons ondernemers vreemd. Weet u van uzelf dat het lastig is om structureel tijd voor deze zaken in te plannen, heeft u behoefte aan een stok achter de deur òf laat u u graag inspireren door andere ondernemers (en inspireert ook hen)?

Neem dan nu contact met het Mastermind Instituut op. Grote kans dat wij bieden , wat u zoekt.

Make things happen?!

Make things happen?!

Weet u wat u niet weet? Een vraag waar collega-ondernemers op reageren met natuurlijk niet of uitingen van gelijke strekking. Logisch! Ooit was mijn reactie op deze vraag, nee en wil ik dat wel weten? Het antwoord ligt al in de vraag besloten. Inmiddels, enige jaren verder, weet ik dat gevoed worden door collega-ondernemers die in andere branches werkzaam zijn, je verder helpen.

30/5/2018
Begrijpt u uw klant?

Begrijpt u uw klant?

Nu ben ik echt de moeilijkste niet, maar er zijn momenten dat mijn irritatieniveau ongekende hoogten bereikt. Wanneer dat gebeurt? Op momenten dat iets voor mìj echt urgent is en die urgentie bij de leverancier of dienstverlener afgedaan wordt met, sorry zo werken wij niet. Witheet kan ik worden en uit onmacht meld ik dat ik overweeg om naar een andere partij op zoek te gaan. Helaas, geen enkele beweging aan de andere kant of erger nog, de opmerking, moet u zeker doen….!

19/6/2018
Ondernemers willen  vooruit; wat houdt ù tegen?

Ondernemers willen vooruit; wat houdt ù tegen?

Het realiseren van uw doelstellingen betekent tijd vrijmaken om aan uw onderneming te werken en niet alle beschikbare tijd besteden aan dagelijkse werkzaamheden en het blussen van brandjes.

30/5/2018