Hoeveel tijd neemt u om achterover te leunen en structureel na te denken over waar u met uw onderneming heen wilt? Deze vraag stel ik regelmatig aan ondernemers in mijn praktijk. En het doet er niet toe of het ondernemers zijn in het kleinbedrijf of dat er aardig wat werknemers op de payrol staan, hun antwoord ligt standaard in de bandbreedte van ‘niet’ tot ’te weinig’.

Te weinig, ik denk dat ondernemers in het MKB zich hier wel in zullen herkennen. Oke, we weten allemaal dat het belangrijk is en we plannen absoluut om hier mee aan de slag te gaan, alleen nu ontbreekt even de tijd. Eerst die ene opdracht afronden, die offerte de deur uit, de vergadering met uw MT over lopende zaken voorbereiden en dan vergeet ik nog alle dagelijkse brandjes die direct uw aandacht vragen en geblust moeten worden.

U zult echter altijd tijd tekort komen, want dat zit nu eenmaal in de genen van een ondernemer. Nee ik bedoel niet dat u de slaaf van uw bedrijf bent. Maar als u niet in uw onderneming werkt, dan vragen immers altijd wel weer andere zaken uw aandacht. Wie herkent zich er niet in dat het gezinsleven, vriendenkring en uw conditie de sluitpost zijn.

Ook ik heb niet de ultieme oplossing voor handen. Sterker nog ik worstel er ook mee. Wel heb ik ondervonden dat de uren die ik nu structureel besteed aan strategische onderwerpen voor mijn bedrijf, resultaat opleveren. Van een coachingsbureau dat onvoldoende zichtbaar was tot het Mastermind Instituut. Het wàs en ìs de geïnvesteerde tijd meer dan waard.

Blokkeer tijd in uw agenda om over strategische onderwerpen na te denken, ze binnen uw bedrijf op de agenda te zetten en er acties aan te verbinden. Zo zorgt u dat uw succesvolle bedrijf, succesvol blijft of de startup zich zal ontwikkelen tot een stabiel bedrijf.

Niets menselijks is ons ondernemers vreemd. Weet u van uzelf dat het lastig is om structureel tijd voor deze zaken in te plannen, heeft u behoefte aan een stok achter de deur òf laat u u graag inspireren door andere ondernemers (en inspireert ook hen)?

Neem dan nu contact met het Mastermind Instituut op. Grote kans dat wij bieden , wat u zoekt.

Verbeelden wat je wilt realiseren

Verbeelden wat je wilt realiseren

Doe jij wat je altijd deed, dan krijg je niet langer wat je altijd kreeg maar ligt ‘out of business’ op de loer. Niet leuk om te lezen nee, maar kijk om je heen dan zie je voldoende voorbeelden van bedrijven die het niet redden. Hoe zorg jij dat jou niet hetzelfde overkomt? 

2/10/2018
Ondernemers, groei dwingt tot reflectie!

Ondernemers, groei dwingt tot reflectie!

Groei als synoniem voor ontwikkelen en veranderen. Leren èn durven verbeteren dat is voor mij de kern van het ondernemerschap. Leren van best practices, van dingen die fout zijn gegaan, van feedback van klanten, collega’s en daar op schakelen. Of u nu eigenaar bent van een groot of kleiner bedrijf, het vraagt uw continue aandacht.

30/5/2018
Jouw dienst of product aanbevelen, ook je tevreden klant moet een drempel over

Jouw dienst of product aanbevelen, ook je tevreden klant moet een drempel over

Wat weerhoudt je ervan om iemand wiens product of dienst voor jou heel waardevol is, aan te bevelen? Dit was de openingsvraag tijdens één van mijn lezingen ‘mond-tot-mondreclame’. Het antwoord kwam direct en was unaniem: ‘niets’.

4/2/2019