Zelf moeten wij vaak een drempel over om iets te vragen. Tijdens een coachgesprek gaf Bart aan waarom hij het zo moeilijk vindt om te vragen. Hij vertelde dat vragen voor hem betekent dat hij het dus niet zelf voor elkaar krijgt. Dat hij bang is dat het beeld dat de ander van hem heeft afbrokkelt. Zijn conclusie is dat hulp vragen voor hem een teken van zwakte is. Dat is interessant. Bart zit hier met een heldere coachvraag en de wens te willen leren. Wat maakt voor hem het verschil? Over het antwoord hoeft hij niet lang na te denken. Bij een coach kom je met een vraag om hulp. Daar is een coach voor, zonder vraag heb je daar niets te zoeken.

Succesvolle ondernemers vragen om toegang te krijgen tot kennis, klanten, partners, connecties of financiële middelen. Zij zijn enthousiast over hun diensten en producten. Zij voelen een passie voor hun werk en willen hun bedrijf succesvol laten zijn en blijven. Voorwaarts gaan is wat hen drijft.

Hun ambities zijn vaak groter dan de beschikbare middelen om die ambities geheel op eigen kracht te realiseren. Ze vragen wat ze nodig hebben om hun grenzen te verleggen en doelen te verwezenlijken. Vragen helpt hen om ook in de toekomst succesvol te zijn.

Succesvolle ondernemers vragen heel gericht. Ze doen voorwerk en weten wie of wat hen mogelijk verder kan helpen. Zij zijn zich bewust dat “vragen staat vrij….. maar ook het weigeren daarbij”. De ander hoeft immers niet te helpen. Voor ondernemers die het moeilijk vinden om hulp te vragen wellicht een geruststelling. Een verzoek om een beroep te mogen doen op kennis, ervaring of het netwerk van een collega ondernemer zal echter zelden zondermeer worden afgewezen.

Welke vraag zou u met collega ondernemers willen delen? Ervaar wat de kracht is om in een vertrouwelijke setting, vanuit verschillende invalshoeken een onderwerp te bespreken dat voor u van belang is.

Wacht niet langer, ervaar wat Mastermind voor u kan betekenen. Schrijf u in voor een probeersessie.

Marketing? Mijn klanten komen vanzelf …….. tot nu toe

Marketing? Mijn klanten komen vanzelf …….. tot nu toe

Mond-tot-mondreclame is voor veel ZP-ers nog steeds iets wat hen toevallig overkomt. Zolang de toestroom van opdrachtgevers voldoende is, zien ze geen reden om iets aan marketing te doen. In het achterhoofd knaagt wel steeds de vraag, wat als er onvoldoende klanten aan de deur kloppen?

12/6/2019
Ambassadeur, weet ù wie u aanbeveelt bij uw relaties?

Ambassadeur, weet ù wie u aanbeveelt bij uw relaties?

Als ambassadeur bent u overtuigd dat het product of de dienst die u aanbeveelt de oplossing is die uw relatie nodig heeft. U wilt immers geen waardevol contact verspelen. Waar baseert u uw aanbeveling op?

30/5/2018
Zekerheid geeft je vleugels, of toch niet?

Zekerheid geeft je vleugels, of toch niet?

Slapeloze nachten omdat je ligt te piekeren over je puber die niet in beweging komt en het einde schooljaar nu echt nadert, de situatie bij je opdrachtgever niet is zoals je zou willen, je klant nog steeds niet heeft betaald, offertes (te) lang blijven uitstaan etc. En vaak is het een combinatie van privé en zakelijk.

8/4/2019