Verbeterpunten blijven vaak liggen totdat de noodzaak zich aandient om iets te ondernemen.  In mijn praktijk worden regelmatig de volgende vragen gesteld: wat is er aan de hand? Wat doen we verkeerd? Waarom blijft die concurrent wel succesvol? Kortom zij willen achterhalen hoe doelstellingen weer gerealiseerd kunnen worden. Ik heb geen passend antwoord, wel gerichte vragen die kunnen helpen.

Wat maakt(e) uw aanpak succesvol?  Als het naar wens gaat, wordt deze vraag zelden gesteld. Toch kan het antwoord u veel bruikbare informatie opleveren. Gaat u eens te rade bij uw medewerkers. Zij kijken vanuit een ander perspectief naar uw onderneming. Wat gaat volgens hen goed, waar zien zij mogelijke verbeterpunten. Niet zelden zal zo’n informeel gesprekje u informatie opleveren die u nog niet scherp op het netvlies heeft staan.

Naast uw medewerkers zijn uw klanten ook een bron van informatie. Weet u waarom iemand klant bij u is, wat hij het meest in uw bedrijf  waardeert? Meestal  is de kern van het antwoord dat ik krijg ‘we leveren goede kwaliteit, tegen een goede prijs’. Gelukkig, maar onderscheidt u zich hiermee in uw marktsegment? Dat is vaak iets anders, iets extra’s. De eigenaar van een garagebedrijf kwam er achter dat naast kwaliteit en prijs het voor zijn klanten belangrijk is dat zij als een volwaardig gesprekspartner worden gezien waar tijd voor vrij wordt gemaakt. Grote reparaties worden vooraf besproken en ook de mogelijke alternatieven. Het was voor hem een mooi aanknopingspunt voor een ander accent in zijn gewijzigde marktstrategie.

En vergeet u uw collega ondernemers niet? Er gaan vele wegen naar Rome. Toch bent u waarschijnlijk geneigd om de u bekende weg te volgen. Dat lijkt logisch. De keerzijde is dat u niet weet wat  een ander pad u kan opleveren. Collega ondernemers, zeker als zij in verschillende branches werkzaam zijn, volgen andere paden. Prettig als zij u kunnen vertellen wat dit pad voor hen zo de moeite waard maakt. Daar kunt u uw voordeel mee doen.

Uw denkkader verruimen daar draait het in essentie om indien u als ondernemer blijvend succesvol wilt zijn.  U kunt dit op vele verschillende manieren realiseren. In deze blog gaf ik u een aantal handreikingen.

Bent u op zoek naar een omgeving waar u kundige, ervaren en uiterst gemotiveerde mede-ondernemers vindt. Ondernemers gericht op de ontwikkeling  van de eigen onderneming, maar zeker ook op de ontwikkeling van u en uw onderneming.

Aarzel dan niet langer en kom ervaren wat een Mastermind groep voor u en uw onderneming kan betekenen. Ik ontmoet u graag op één van onze probeersessies

Een testimonial vragen en gebruiken, dat kan echt niet in mijn business!

Een testimonial vragen en gebruiken, dat kan echt niet in mijn business!

‘Veilig voelen en zijn’ is de kern waar het in mijn werk om gaat. Een aanbeveling vragen en deze publiceren? Not done! Eén van de overtuigingen die ik regelmatig in mijn praktijk tegenkom. En ik begrijp het want laat ik eerlijk zijn, dit was jarenlang ook mijn mening. 

17/10/2018
‘Weten wat u niet weet’ is nodig om uw bedrijf te laten groeien.

‘Weten wat u niet weet’ is nodig om uw bedrijf te laten groeien.

U leest iedere dag één of meerdere kranten. U pikt ’s avonds nog even de actualiteiten mee. Leest vaktijdschriften en de stapel boeken naast uw bed groeit gestaag. Heeft u de zekerheid dat u niets belangrijks over het hoofd ziet? Iets dat het verschil kan maken tussen succesvol ondernemen of tegen de bierkaaien opvechten?

17/10/2018
Ondernemen in het MKB is handen uit de mouwen èn achterover leunen

Ondernemen in het MKB is handen uit de mouwen èn achterover leunen

Ondernemen in het MKB betekent de handen uit de mouwen steken. Dat maakt dit ondernemen juist zo leuk. Dicht bij de klant, dicht bij de operatie, korte lijnen. Hard werken en resultaten boeken. De dagen vliegen om en voor u er erg in heeft staat er weer een nieuw jaar voor de deur.

30/5/2018