Verbeterpunten blijven vaak liggen totdat de noodzaak zich aandient om iets te ondernemen.  In mijn praktijk worden regelmatig de volgende vragen gesteld: wat is er aan de hand? Wat doen we verkeerd? Waarom blijft die concurrent wel succesvol? Kortom zij willen achterhalen hoe doelstellingen weer gerealiseerd kunnen worden. Ik heb geen passend antwoord, wel gerichte vragen die kunnen helpen.

Wat maakt(e) uw aanpak succesvol?  Als het naar wens gaat, wordt deze vraag zelden gesteld. Toch kan het antwoord u veel bruikbare informatie opleveren. Gaat u eens te rade bij uw medewerkers. Zij kijken vanuit een ander perspectief naar uw onderneming. Wat gaat volgens hen goed, waar zien zij mogelijke verbeterpunten. Niet zelden zal zo’n informeel gesprekje u informatie opleveren die u nog niet scherp op het netvlies heeft staan.

Naast uw medewerkers zijn uw klanten ook een bron van informatie. Weet u waarom iemand klant bij u is, wat hij het meest in uw bedrijf  waardeert? Meestal  is de kern van het antwoord dat ik krijg ‘we leveren goede kwaliteit, tegen een goede prijs’. Gelukkig, maar onderscheidt u zich hiermee in uw marktsegment? Dat is vaak iets anders, iets extra’s. De eigenaar van een garagebedrijf kwam er achter dat naast kwaliteit en prijs het voor zijn klanten belangrijk is dat zij als een volwaardig gesprekspartner worden gezien waar tijd voor vrij wordt gemaakt. Grote reparaties worden vooraf besproken en ook de mogelijke alternatieven. Het was voor hem een mooi aanknopingspunt voor een ander accent in zijn gewijzigde marktstrategie.

En vergeet u uw collega ondernemers niet? Er gaan vele wegen naar Rome. Toch bent u waarschijnlijk geneigd om de u bekende weg te volgen. Dat lijkt logisch. De keerzijde is dat u niet weet wat  een ander pad u kan opleveren. Collega ondernemers, zeker als zij in verschillende branches werkzaam zijn, volgen andere paden. Prettig als zij u kunnen vertellen wat dit pad voor hen zo de moeite waard maakt. Daar kunt u uw voordeel mee doen.

Uw denkkader verruimen daar draait het in essentie om indien u als ondernemer blijvend succesvol wilt zijn.  U kunt dit op vele verschillende manieren realiseren. In deze blog gaf ik u een aantal handreikingen.

Bent u op zoek naar een omgeving waar u kundige, ervaren en uiterst gemotiveerde mede-ondernemers vindt. Ondernemers gericht op de ontwikkeling  van de eigen onderneming, maar zeker ook op de ontwikkeling van u en uw onderneming.

Aarzel dan niet langer en kom ervaren wat een Mastermind groep voor u en uw onderneming kan betekenen. Ik ontmoet u graag op één van onze probeersessies

Invloedrijke mensen, heb jij ze nodig?

Invloedrijke mensen, heb jij ze nodig?

Je dienst is top, dat blijkt uit je referenties. Bovendien geven klanten aan dat ze je zullen aanbevelen in hun netwerk. Een mooi compliment. Toch, als je eerlijk bent gaat het eigenlijk niet snel genoeg.

28/2/2019
Begrijpt u uw klant?

Begrijpt u uw klant?

Nu ben ik echt de moeilijkste niet, maar er zijn momenten dat mijn irritatieniveau ongekende hoogten bereikt. Wanneer dat gebeurt? Op momenten dat iets voor mìj echt urgent is en die urgentie bij de leverancier of dienstverlener afgedaan wordt met, sorry zo werken wij niet. Witheet kan ik worden en uit onmacht meld ik dat ik overweeg om naar een andere partij op zoek te gaan. Helaas, geen enkele beweging aan de andere kant of erger nog, de opmerking, moet u zeker doen….!

19/6/2018
Ambassadeurs zijn onmisbaar voor uw business

Ambassadeurs zijn onmisbaar voor uw business

Hoe vaak neemt u een dienst af of koopt u een product zonder een aanbeveling van iemand die u vertrouwt? De gemiddelde consument kijkt minimaal even op internet of er reviews zijn van het product. Leveranciers van diensten worden nog zelden direct uit de Gouden Gids gekozen.

30/5/2018