Menigeen verzucht dat als de oorzaak van de slapeloze nachten maar is weggenomen hij weer verder kan. Onzekerheid maakt vleugellam. En dat is nu juist wat je in deze periode niet kunt hebben. Als je blijft doen wat je altijd al deed, krijg je ook wat je altijd kreeg. Je puber komt niet in beweging als jij hem steeds blijft redden. Die klant betaalt niet eerder als jij wakker ligt en die offertes worden ook niet sneller geaccepteerd als jij geen ander gedrag gaat vertonen.

Jij bent aan zet. Ander gedrag vertonen, vraagt om jouw actie. Afstappen van de ingesleten piloot, waar jij je heel comfortabel bij voelt. Het gaat over het verleggen van je eigen grenzen.

Vraag professionals wat het uiteindelijk resultaat van hun inspanningen moet zijn. De antwoorden zijn te herleiden naar:

  • Financiële vrijheid realiseren
  • Goede balans werk/privé

En dit zijn nu juist de zaken waar ze wakker van liggen.

Jij bent degene die dit uiteindelijk doel gaat realiseren. En dus ook de enige die kan zorgen dat de omstandigheden veranderen. Hoe? Kom uit je comfortzone.

Je comfortzone is voor jou bekend, is veilig. Je weet wat je kunt verwachten. Die heb je dan ook goed beschermd. Er is best wel wat moed voor nodig om door die muur heen te breken. Bedenk eens wat het ergste is dat er kan gebeuren als je het toch doet.

  • Niet langer afhankelijk zijn van meningen van anderen maar het uitprobeert.
  • Stoppen met het verzinnen van uitvluchten waarom het voor jou NU niet werkt maar het oppakt.
  • Stoppen met jezelf steeds kleiner te maken.

Zet iedere dag één actiepunt op je agenda die niet comfortabel voelt. Bel bijvoorbeeld die potentiële klant die nog niet op je offerte heeft gereageerd en vraag of hij hem heeft ontvangen. Wat heeft hij nog nodig om een beslissing te nemen. Hoe kun jij daarin ondersteunen? Ja best spannend, want hij kan ook zo maar zeggen dat ze voor een ander hebben gekozen. Maar die boodschap krijg je ooit toch,dus……

Noteer iedere dag wat deze overwinning je heeft opgeleverd. De ervaring leert dat we  de negatieve uitkomsten beter onthouden dan de positieve.  En ja, beiden zullen er zijn. Maar jij laat je daar niet meer door van slag brengen. Je zult ervaren dat, als je na een week de balans opmaakt, je proactieve houding je meer heeft opgeleverd dan gekost. 

Wow, dat is goed voor je zelfvertrouwen hè! Het smaakt naar meer. Kom uit je hok en sla je vleugels uit. Vlieg kleine stukjes. Overheersen je positieve ervaringen, Dan verleg je steeds meer je grenzen.  

Ook tegenvallers horen erbij. Nemen de tegenvallers toe, dan is het tijd om je koers onder de loep te nemen. Lastig hoe dit aan te vliegen? Dan heb ik wellicht een oplossing voor je.

In de maand mei organiseer ik 2 mini Masterminds. In een kleine setting (maximaal 5 deelnemers) kijken we met een frisse blik naar jouw bedrijf en je dilemma. Je ontvangt oplossingsrichtingen en formuleert vervolgens je eigen actie(s). Direct 'aan de slag' is belangrijk. Natuurlijk kunnen zich nieuwe dilemma's voordoen. Daarom bied ik iedere deelnemer na 2 weken een telefonisch coachgesprek aan. Je kunt dan je vragen aan mij voorleggen. Het werkt als een soort stok achter de deur, of steuntje in de rug. Net wat jij nodig hebt. 

 

Ja dit geeft me vleugels; ik wil meer info!

 

het wow-effect maakt het verschil

het wow-effect maakt het verschil

Het wow-effect, wat is dat eigenlijk? Is het zichtbaar, grijpbaar, voelbaar? Het klinkt mysterieus en positief. Wat kan het wow-effect betekenen voor jouw bedrijf?

14/12/2018
Ligt het jojo-effect op de loer?

Ligt het jojo-effect op de loer?

Word jij helemaal enthousiast van je werk? Het geeft je energie en eigenlijk steek je er al je beschikbare tijd in. Herken je dit? Dan zou zo maar het jojo-effect op de loer kunnen liggen. 

23/3/2019
Zekerheid geeft je vleugels, of toch niet?

Zekerheid geeft je vleugels, of toch niet?

Slapeloze nachten omdat je ligt te piekeren over je puber die niet in beweging komt en het einde schooljaar nu echt nadert, de situatie bij je opdrachtgever niet is zoals je zou willen, je klant nog steeds niet heeft betaald, offertes (te) lang blijven uitstaan etc. En vaak is het een combinatie van privé en zakelijk.

8/4/2019